maandag 22 maart 2010

Vogelzaad:




Vogelzaad zaaien: ziehier alvast enkele foto's:

In een klein potje met teelaarde zaaide ik zaterdag 13/03/2010 ook vogelzaad.

De dag erna dacht ik, oei, wat is er met mijn potje en aarde gebeurd...

Ik bekeek het van nader en merkte op dat mijn aarde niet meer strak in mijn potje zat. Ik dacht: oei, heeft hier iemand tegenlopen?
Ik streek de aarde met mijn vingers weer plat. Maar ook een dag later duwde het vogelzaad de aarde weer omhoog.

Tof, het lijkt wel toveren met vogelzaad..
Ziehier het resultaat...


Mijn explorerende grondhouding:
Ik kijk intens naar mijn potjes = gezaaide plantjes en proefjes.
Ik vraag me af wat is er nu met mijn vogelzaad gebeurd.

Mijn concrete leerwens:
Ik ga mijn proefjes gedetailleerd waarnemen en bekijk dagelijks de groei van het zaad, voel aan de aarde.
Ik wil zelf ontdekken wat mijn proefjes en zaadjes na een paar dagen zullen vertellen.

Actieplan:
Ik neem dagelijks foto's om de groei van de proefjes en zaadjes bij te houden.
Ik maak er een dagelijks verslag van om zo op het einde te kunnen weten hoeveel tijd er over gegaan is = volgroeide plantjes, verdorde plantjes, proefjes.

Mijn leerresultaat:
De groei van plantjes is een echt groeiproces. De plantjes groeien in de richting van het licht. Het éne zaad laat langer op zich wachten dan het andere (erwt en tuinkers). Creatief zaaien geeft een leuk beeld. De folie zorgt voor bevochtiging aan de tuinkers.

2 opmerkingen:

  1. Op de blog staan nog wat foto's van zaaien en planten. Ik heb enkel bij dit item mijn explorerende grondhouding, leerwens, actieplan en resultaat vermeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Probeer je explorerende grondhouding te verdiepen: geur, proeven,kleuren groen, vorm van de blaadjes, stengelbouw, ....

    BeantwoordenVerwijderen