zondag 7 maart 2010

Mens en ruimte




Ik stel vast dat deze W.O.-bril heel ruim gaat, maar beperk me tot mobiliteit en verkeer. Ik vind dat wij een grote verantwoordelijkheid dragen voor de kleuters, en vind dan ook van mezelf dat ik niet voldoende kennis heb over hoe verplaatsen we ons, welke regels hanteren we, hoe breng ik mezelf als een verantwoordelijk iemand over,…


Leerplandoelen:
9.15 Kinderen zien in dat menselijk verkeer altijd risico’s inhoudt, kleuters kunnen ervaren dat een plaats in de ruimte (on)gevaarlijk of (on)voorzichtig kan zijn.
9.16 Kinderen bewegen zich op een verantwoorde manier en dragen zo bij tot de eigen veiligheid en die van anderen, kleuters kunnen plaatsen herkennen waar ze veilig kunnen spelen en waar niet.

Leerwens:
Ik zou graag de algemene verkeersregels willen opsporen om zo onze verantwoordelijkheid te ondersteunen. Bovendien daar ik vaak te overbezorgd ben, zou ik willen nagaan welke situaties – plaatsen als veilig/onveilig aanzien worden.

Actieplan:
Ik zoek voor mezelf info over verkeer en mobiliteit, via internet, een politieagent, infobrochures, de (stage)school welke regels gehanteerd worden.
Ik ga eens wandelen of fietsen met de kleine kinderen uit de familie om mezelf op een kleiner groepje te concentreren.

1 opmerking:

  1. Wij hebben het thema verkeer uitgewerkt in de stageschool. Hier zijn heel wat verkeersborden voor in aanmerking gekomen. Ook zijn er enkele politieagenten op bezoek gekomen (camionette, moto). Wij hebben met de kleuters leren oversteken, eerst kijken we naar links, naar rechts, nog eens naar links, goed luisteren... En oversteken. Nuttig is ook de informatie over de verkeersregels: de borden, de afspraken in de wagen: wie zit vooraan? Wanneer mag je vooraan zitten? Wie heeft een kussen nodig? En gordel?...

    Dit actiepunt heeft me al wat verder gebracht.

    Mijn explorende grondhouding:
    Ik zoek spontaan gegevens over het verkeer (regels, borden, vervoersmiddelen). Ik bekijk de verkeersborden intens en verwoord ze (ook samen met de kleuters.) Aan de hand van: Ik zou willen weten of ik met mijn fiets overal mag rijden? Is het waar dat ik vooraan mag zitten? Ik vraag me af of ik vooraan mag zitten en onder welke voorwaarden? Deze houding heb ik hierbij o.a. opgezet om tot heel wat info te komen.

    Leerwens:
    Ik wil deze info samen uittesten met de kleuters van K3 en de politieagenten.

    Actieplan:
    Ik regel in mijn stageschool: een wandeling met de kleuters (nodig: hesjes, een wandelroute, de stagementor en een hulpmama (klasgrootte), een verkeersbord dat ons helpt om de straat over te steken.)

    Leerresultaat:
    Door zelf eerst kennis te maken met de belangrijkste verkeersregels, fris ik zelf mijn geheugen op. Leer ik zelf nieuwe dingen overbrengen. Kan ik de kleuters beter begeleiden.

    BeantwoordenVerwijderen