donderdag 18 maart 2010

Activiteit: woensdag 20 januari 2010: Tanden poetsen:



Wat deed ik voorheen? Wat heb ik geleerd? Welke domeinen kwamen tot uiting?

Wanneer ik deze activiteit aanbood, ben ik gaan nadenken over “ tanden poetsen”. Met welke staakwoorden zit ik? Met welke vragen zit ik?

• Wat is tandplak?
• Wat is tandvlees?
• Wanneer bloedt tandvlees?
• Waarom tanden poetsen?
• Tandpasta, wat is dat? Hoe ruikt dat? Hoe voelt tandpasta?
Ruikt tandpasta in de tube hetzelfde als op de borstel?
• Een tandenborstel: hoe ziet een tandenborstel eruit? Hoe de tandenborstel
vasthouden? Wat weet je van de haartjes?
• Hoe haal je tandpasta uit de tube? Een volle tube tandpasta? Een lege
tube tandpasta?
• Wanneer mijn tandpasta op is, of wanneer ik mijn tandpasta vergeten ben, kan
iemand me helpen?
• Wat staat er op de prenten? Wat moeten we eerst doen? Vervolgens? En als
laatste?

3 prenten ter voorbereiding, 6 prenten = stappenplan tanden poetsen, 3 laatste prenten ter afsluiting van de activiteit.

• Hoe moet ik mijn tanden poetsen?
• Wat heb ik nog nodig om tanden te poetsen?
(Water, waar haal ik water? Waar doe ik water in?)
• Horizonaal poetsen, wat is dat? Van links naar rechts bewegen.
• Hoelang moet je tanden poetsen? Hoe kunnen we de tijd meten? Een
zandloper, een liedje = Elektrische tandenborstel.
• Wat is een tandplakverklikker?
• Wat vertelt een tandplakverklikker?
• Hoe kan ik tandplak verwijderen?
• Kan ik tandplak zien? Hoe ziet het eruit? Hoe krijg ik het weg?
• Wat zijn bacteriën? Bacteriën: beestjes, komen uit het eten, zorgen voor
gaatjes, beesten kruipen over tandvlees en dat wordt dik en rood, zorgt voor
pijn en bloeden.
• Welke handelingen voeren we uit bij het tandenpoetsen?
• Buitenkant van de tanden
• Bovenkant van de kiezen
• Binnenkant van de snijtanden
• Onderaan
• Bovenaan
• Wat hebben we nodig om tanden te poetsen?
• Wat zijn kiezen?
• Wat zijn hoektanden?
• Wat zijn snijtanden?
• Wat is een gebit?
• Met je tong over je gebit gaan? Wat voel je?
• Wat is een melkgebit? Wanneer wisselen onze tandjes?
• Wat ervaar je als je tand zal uitvallen? Hoe weet je dat je tand gaat
uitvallen?
• Krijg je dan nog andere tanden?
• Aantal spiegels: 5. Wat hiermee doen? Kijken naar de tanden. Kijken naar
tandplak, Kijken naar de verkleuring van je tanden = tandplakverklikker.
Bedoeling: aantonen waar de kleuters al goed poetsen, aantonen waar het nog
beter kan. Kijken of de kleurstof van de tandplakverklikker weg is nadat de
tanden opnieuw gepoetst zijn.
• Kunnen kleuters elkaars tanden bekijken? Welke opmerkingen zijn er? Wat
i.v.m. de reden van het tandenpoetsen: geur adem?

Over tanden poetsen heb ik heel wat opzoekingen gedaan.
• Welke termen?
• Welke woorden?
• Welke technieken?


Mijn initiatieven en leerproces binnen de 6 leerdomeinen. Met welk effect bij het kind?
Taalstimulering , veiligheid – geborgenheid, lichaamsbesef: denkontwikkeling – zintuiglijke ontwikkeling, gezonde leefstijl – Hygiëne

• Belangrijk voor het kind is dat het zich veilig voelt met de juf. Dat hij mag proberen, en vragen stellen over tanden, over materialen, over…
• Waarom tandenpoetsen zo belangrijk is, mag zeker verteld worden tegen een kind, denk maar aan tandplak, aan bacteriën of beestjes die in je mondje zitten door voedsel…
• Taal, je reikt veel nieuwe woorden aan: tandplak, tandvlees, bloeden, tandplakverklikkers, horizontaal poetsen of van links naar rechts…
• Techniek: je leert de kinderen hoe ze hun tanden moeten poetsen, buitenkant de snijtanden, bovenkant de kiezen, binnenkant van je tanden, zowel bovenaan als onderaan.
• Lichaamsbesef: wat proef ik? Wat ruik ik? Een frisse adem? Hoe ruikt een frisse adem? Hoe ruikt tandpasta? Ruikt alle tandpasta hetzelfde? Hoe ervaar ik tandpasta in de tube (ruiken) ten opzichte van op mijn tanden/tong in mijn mond?
• Hygiëne: nadat we tandplak met onze vinger/nagel hebben afgekrabd, moeten we onze handen wassen. Tandenborstel uitwassen, beker uitwassen, water in de kommen uitgieten..
• Motoriek: hoe houd ik mijn tandenborstel vast? Hoe krijg ik tandpasta uit de tube?
• Aansluitend aan deze activiteit zouden we ook door de verschillende brillen kunnen kijken. Daar het hier vooral om de techniek van het tandenpoetsen ging, heb ik mij dan ook beperkt in de hierboven beschreven items.
Het thema van de week was: thema: “ Ik verzorg me: onderwerp van woensdag: TANDEN POETSEN.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten