zaterdag 6 maart 2010

Mens en levensonderhoud




Ik stel vast dat ik niets te kort kom doordat ik redelijk zuinig omga met mijn zelfverdiend geld, doch weet ik dat niet iedereen dezelfde welvaart kent: door verhalen, situaties vanuit de medemens. Doch denk ik bij mezelf: In hoeverre is er onderling verschil?

Leerplandoelen:

1.8 Kinderen beseffen dat welvaart ongelijk verdeeld is, ze kunnen vaststellen dat er in de wereld kinderen zijn die niet naar school kunnen, niet naar de dokter kunnen…
1.10 Kinderen beseffen dat er een onderscheid is tussen welzijn en welvaart, kleuters mogen reeds ervaren dat mensen niet alleen materiële voorzieningen hebben, maar ook nood hebben aan genegenheid.

Leerwens:
Ik wil wel eens nagaan (voor mezelf) welke problemen in de wereld effect hebben op de mens en welvaart – welzijn…

Actieplan:
Concreet: Welke problemen kunnen er ontstaan in de wereld doordat er geen geld is? Welke effecten kan dit hebben? Ik probeer er enkele belangrijke op te sporen en probeer een link te leggen naar problemen/omstandigheden hier en elders.

1 opmerking:

  1. Dit werkpunt neem ik ook mee naar de verlofperiode.

    Mijn explorerende grondhouding zegt: Ik vraag me af waar er geen geld is? Ik zou willen weten of Haïti misschien mij kan helpen met een voorstel rond mens en Levensonderhoud.

    Leerwens:
    Ik wil nagaan hoe het met de bevolking van Haïti ondertussen is. Wat doet dit met onze bevolking? Hoe leven de mensen in Haïti in vergelijking met ons?

    actieplan:
    Info opzoeken over Haïti. Een vergelijking maken tussen Haïti en België. Wat vind ik hiervan persoonlijk?

    Leerresultaat:
    Ik weet vanuit de media dat Haïti veel problemen heeft. Ik weet dat ook de scholen hieraan meegewerkt hebben om Haïti te steunen. Ik wil nu zelf ook mijn weg zoeken in dit project. Voorlopig is mijn leerresultaat te beperkt.

    BeantwoordenVerwijderen