zondag 7 maart 2010

Mens en medemens




Ik stel vast dat de bril van mens en medemens vooral draait om jezelf kennen en voelen, maar ook in contact staan met anderen. Soms ben ik een twijfelaar: “Kan ik dit wel? Ga ik slagen in deze richting?...” Ik stel vast dat ik dan wat meer zelfvertrouwen moet hebben zodat ook de samenwerking met anderen vlotter kan verlopen. Ik stel vast dat ik durf praten tegen mensen, dat ik contact durf zoeken, maar op gebied van hulp vragen vaak op mezelf gesteld ben. Ik stel vast dat er wel beroepen zijn waar mensen echt wat betekenen voor elkaar (brandweerlui)! Ik stel vast dat ik mezelf af en toe wat moet toeleggen op wat hulp voor iemand anders kan betekenen, wat pestgedrag teweegbrengt, dat ik af en toe ook zelf gerust eens hulp mag vragen (want ik geef meer hulp aan iemand dan dat ik zelf zal vragen).

Leerplandoelen:
4.2 Kinderen ontwikkelen vertrouwen in eigen mogelijkheden, kinderen kunnen geloven in wat ze al kunnen, moeten durven uiten wat hun eigen mogelijkheden, kenmerken, indrukken, waarderingen zijn.
4.4 Kinderen leven bewust met en genieten van hun lichaam, kinderen kunnen ervaren en uiten dat lichamelijke gewaarwordingen prettige en onprettige gevoelens verschaffen.

Leerwens:
Ik wil leren om hulp te aanvaarden. Ik wil ook leren nagaan hoe je het best met pestgedrag of bepaalde ervaringen moet omgaan zodat kinderen zichzelf begrepen voelen.

Actieplan:
Ik ga voor mezelf eens noteren hoe ik me voel, wanneer ik dingen (taken school – huishouden,…, ervaringen) meemaak. Hoe voel ik me vandaag?
Ik ga bepaalde info opzoeken hoe ik ook gevoelens van kinderen kan observeren en aanpakken (pestgedrag, verdriet, geluk, …)
Ik vraag aan medestudenten, mentoren, docenten, hoe zij omgaan met bepaalde gevoelens, noteer deze en probeer deze info voor mezelf op te slaan!

1 opmerking:

  1. Wanneer ik aan mezelf denk: Hoe heb ik me doorheen het jaar gevoeld? Hoe voel ik me op dit moment? Dan blijkt het dat ik heel wat tijd en energie in de studie gestoken heb. Soms zou ik wat gas moeten terugnemen, maar ik wil zo graag slagen dat ik mezelf niet veel meer gegund heb.

    Toch voel ik mij gelukkig. Ik heb tot nu toe redelijk goede resultaten en hoop dat de examens van juni me ook een goed gevoel zullen geven. Ik ben blij dat ik kan zeggen dat mijn gezinstoestand er zeker mee voor gezorgd heeft dat mijn studies van dit jaar tot zo'n mooi resultaat gekomen zijn.

    Pestgedrag/verdriet in de stageschool: Dit jaar heb ik hier wat in geobserveerd en met kleuters samen over zitten praten. Vanuit de theorie heb ik dan ook dingen kunnen omzetten in de praktijk: Hoe voel jij je daarbij? Wat is jouw gevoel? Wat vind jij daar niet leuk aan?...
    Door dergelijke vragen en confrontaties heb ik gemerkt dat kleuters tot een oplossing kunnen komen. Ik heb vooral gezien dat kleuters wel echt met dingen kunnen zitten.

    Ook de steun van mijn medestudenten, maakt me vandaag gelukkig. Ik denk dat ik vaak zelf steun gegeven heb in moeilijke periodes, maar ondervind dat ook ik wel steun en hulp gekregen heb van enkele medestudenten.

    BeantwoordenVerwijderen