zaterdag 6 maart 2010

Mens en techniek




Ik stel vast dat ik weinig ervaring heb in techniek, nog meer in het technisch denkproces. Ik denk dan aan constructies, plannen, en verschillende oplossingen bedenken.

Leerplandoelen:
6.14 Kinderen kunnen gebruik maken van hun kennis over en vaardigheid in techniek om een bereiding te maken en een constructie uit elkaar te halen of in elkaar te zetten, (o.a. kleuters kunnen een eigen strategie ontwikkelen om dingen uit elkaar te halen en weer te assembleren)

Leerwens:
Ik wil leren omgaan met technische vaardigheden zodat ik eigen strategieën kan leren ontwikkelen. Ik wil kunnen leren: Als ik… dan … (oorzaak – gevolg)

Actieplan:Ik wil ontdekken en dus dingen opsporen waarin technische vaardigheden nodig zijn. Ik wil in contact komen met activiteiten waardoor: Als ik.. dan … tot uiting kan komen. Ik probeer deze in opdrachten (afhankelijk van het thema) op te zoeken via boeken, internet, medestudenten, docenten,…

1 opmerking:

  1. Op dit domein, heb ik zelf heel wat uitgeprobeerd, maar volgens uitgeschreven werkwijzen.

    Boeiend vond ik Siemon. Dit is een kleuter uit mijn 3de kleuterklas.

    We maakten een verpakking voor het moederdagcadeau. Dit was een luchtballon. Fijn om hem zijn eigen leerresultaat af te zien maken. Hij alleen had een speciale techniek gebruikt om de ballon op zijn staafjes/touwen te kunnen plaatsen.

    Mijn explorerende grondhouding:
    Zelf ook nog meer uittesten, hoe kan ik iets maken? Zonder een vooropgesteld plan, maar met eigen ideeën?

    Leerwens:
    Mezelf proberen als technieker/onderzoeker instellen, met Siemons handelen als voorbeeld.
    Loslaten van vooropgestelde plannetjes, er ook zelf meer ervaringsgericht omgaan.

    Actieplan:
    Bij de volgende stages: zeker eerst nagaan hoe kan ik dingen maken: als ik dit zo doe, wat doe ik dan met...

    Leerresultaat:
    Een eigen idee is vaak krachtiger dan een vooropgesteld idee. Ik vond het zelf ook nog moeilijk om technieken uit te zoeken, maar leer wel vanuit Siemon: wauw, hoe hij zijn eigen techniek toepastte!

    BeantwoordenVerwijderen