zaterdag 6 maart 2010

Mens en zingeving




Ik stel vast dat ik altijd al wel een beetje het “ Gelovig zijn “ in me had! Toch is gelovig zijn een begrip waarmee ik geworsteld heb. Doorheen de opleiding en vooral in het vak Godsdienst ben ik gaan nadenken over hoe kan ik dit overbrengen aan kleuters. Wat voor mij vooral belangrijk is, is dat ze bepaalde waarden en normen leren respecteren! Waarden en normen wil ik alvast overbrengen. Dit heb ik vanuit eigen ervaringen erkent alszijnde goede manieren om met anderen om te gaan en bepaalde gevoelens (leren) te plaatsen.

Leerplandoelen:
2.1 Kinderen zien in dat elke mens gelooft, maar kunnen eveneens ook gevoelens van vriendschap, … ervaren en erkennen.
2.4 Kinderen kunnen illustreren dat mensen van elkaar verschillen op allerlei gebied, ze kunnen ervaren, vaststellen en uiten dat mensen verschillen in uiterlijk, in taal, …

Leerwens:
Ik wil voor mezelf blijven nadenken en zoeken hoe we de kinderen van vandaag beter kunnen laten samen spelen, werken, delen,.. Dit lijkt me door de luxe van tegenwoordig niet altijd aan orde te komen. Welke rol kan ik hierin spelen?

Actieplan:
Ik hoor bij collega’s, mentoren, medestudenten hoe zij denken en handelen. Ik noteer voor mezelf tips of ideeën die ik eventueel kan raadplegen.

1 opmerking:

  1. Hierin heb ik dit schooljaar ook al wat gewerkt. Ik kijk naar de klasgroep, en daar waar het nodig was heb ik samen met de kleuters besproken wat het probleem was. Bv. onze Jelle = autistisch, veel kinderen vroegen zich af waarom Jelle niet meedeed wat iedereen ging doen... Hier is het belangrijk geweest om uit te leggen dat Jelle ook een klasvriend is, en dat hij wat anders is dan de meeste kinderen uit de groep. Ik heb het al eens uitgelegd dat Jelle soms nood heeft om dingen te doen waarin hij gelukkig is.

    Wel moeilijk om uit te leggen aan de kleuters.

    Dus nog een werkpunt:
    Leren uitzoeken hoe je verwoord wat een autistisch kind wil doen aan andere kleuters.
    Leren uitzoeken hoe je kinderen de zin van het leven uitlegt op een verstaanbare manier.

    Actieplan:
    - Volgend jaar: stage in Katholieke School: zingeving: hoe breng ik dit aan? Met welke verhalen? Dus observeren van hoe werkt de mentor?
    - kinderen observeren: waar ligt een probleem? Wat zouden zij willen zien om dit opgelost te hebben.

    Leerresultaat:
    Voor mij was het dit jaar wel boeiend om op te merken hoe verschillend we wel zijn. Hoe kleuters bezig zijn met vanalles. Ik vond het best wel moeilijk om aangrijpbare situaties onder woorden te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen