donderdag 18 maart 2010

Zaaien en planten






Misschien ben ik dan toch iemand met wat groene vingers...

Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:
Tuinkers
Erwten
Radijzen
Vogelzaad


Zaterdag 13 maart: ik begin met potjes te verzamelen. Ik lees de papieren en stel vast dat ik eigenlijk maar 1 opdracht per item moet uitvoeren.

Daar ik toch benieuwd ben naar meerdere activiteiten, doe ik de volgende zaaitechnieken:

Zaaien van tuinkers in koffiefilters (teelaarde)
Zaaien van tuinkers in een uitgeholde aardappel
Zaaien van tuinkers op keukenrol
Creatief zaaien van tuinkers = in de letter A
Zaaien van radijzen = het spannen van een koord/stokjes
Planten van erwten
Zaaien van vogelzaad

Elke dag kijk ik naar mijn plantjes, elke dag zie ik wat resultaat. Opgelet de tuinkers heeft een vlug groeiproces, gevolgd door de radijzen. De erwten zijn sinds gisteren goed op dreef, doch blijven zij nog het kleinst.

De planten groeien vooral naar het licht toe. De tuinkers in de letter A: hierover is folie gespannen, ik zie hier regelmatig enkele druppels vocht. De overige bakjes geef ik dagelijks een klein beetje water.

Wat merk ik op bij het vogelzaad:
Ik had wat zaad op de aarde gelegd, vervolgens nog wat andere teelaarde er bovenop. De eerste dag merkte ik dit op: de teelaarde was precies naar boven geduwd. Ik dacht bij mezelf, neen, dat kan niet, er is iets met mijn potje gebeurd. Ik duwde de aarde wat platter aan. Maar de volgende dag, zag ik dit opnieuw. De teelaarde wordt steeds omhoog geduwd door het vogelzaad. Het resultaat van het vogelzaad: op 6 dagen tijd: het gewas van deze plantjes is ongeveer 3 a 4 cm.

De radijzen, en de tuinkers zijn ongeveer ook een 4 cm gegroeid op die 6 dagen!

De erwten: Het vruchtje dat ik gepland heb, heeft nu ongeveer al een steeltje van 0,5 cm, het is precies een haakje. Het komt maar net tot boven de teelaarde. Je kan precies ook een bloemetje zien: verschillende blaadjes.. Het groeiproces van deze plantjes is veel trager dan de rest.

Ik zou er een wedstrijd van kunnen maken, wie groeit het snelst?

foto's volgen nog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten