zondag 7 maart 2010

Mens en tijd




Ik stel vast dat ik weinig bezig ben met geschiedenis, met historische bronnen. Grotendeels doordat deze factor me weinig boeit. Enerzijds ga ik graag op verlof, en wil dan ook dingen gezien hebben (bv. Het melaatseneiland in Kreta), ik luister dan naar de gids, maar op het einde van de dag, kan ik me bepaalde items al niet meer herinneren. Anderzijds ben ik wel iemand die graag ziet/ontdekt, maar kan moeilijk de theorie onthouden…

Leerplandoelen:
8.14 Kinderen beseffen dat er naast een heden, ook een verleden en een toekomst zal zijn, kleuters komen te weten waarom een aantal gebouwen en plaatsen historische waarde hebben en tonen hiervoor verwondering en waardering.

Leerwens:
Ik wil voor mezelf toch een manier vinden waardoor ik info over historische bronnen kan begrijpen, in mezelf laat binnenkomen om dit weer te kunnen overdragen aan kinderen.

Actieplan:
Ik probeer voortaan de bezochte plaatsen met verwondering en waardering op te sporen, noteer voor mezelf dingen die ik belangrijk vind om te onthouden.
Ik bekijk enkele foto’s van de al reeds bezochte vakantiebestemmingen opnieuw en probeer een link te leggen aan de geschiedenis ervan. Ik zoek info op via internet en boeken.

1 opmerking:

  1. In de verlofperiode plan ik normaal een reis in. Hierdoor hoop ik nog wat geschiedenis mee te pikken van één of ander eiland, info volgt nog.

    Tijd heb ik op een andere manier al wel beleefd, nl. in functie van het klashouden, het timen van activiteiten, het opruimen, op tijd starten, op tijd stoppen,... Tijd is een begrip dat de hele tijd parten speelt. Hiervoor heb ik gelukkig een weekschema, die me de tijd laat indelen. Wel moet ik rekening houden met de duur van een activiteit. Ik heb tijdens mijn stage een hele tijd op mijn gsm = klok moeten kijken. Ik vond dit vaak ambetant (op gsm kijken is niet altijd geschikt!), dus wanneer ik dan niet deed, kwam ik al eens in tijdsnood. Dus een nieuwe batterij voor mijn horloge is zeker al een hulpmiddel!

    BeantwoordenVerwijderen