donderdag 1 april 2010

Ervaring: binnen mens en medemens

Mijn leerwens was vooral om na te gaan hoe mensen zich kunnen voelen, hoe kinderen zich kunnen voelen.

Al bij al, moet ik zeggen dat ik a.d.h.v. het thema Snoezelen ervaren heb, dat dit een mooi moment was om bepaalde kinderen wel degelijk aan de praat te krijgen.

De sfeervolle, rustgevende muziek, de geuren die de aroma-steamer verspreidde, de sfeervolle lichtjes, kortom de hele omgeving bood de gelegenheid om kinderen te laten spreken.

Er waren kleuters bij die anders nooit praten, die nu tegen me durfden spreken, heel intens, heel persoonlijk.

Wat ik al zeker geleerd heb, is het volgende: bied kinderen die geen spreekdurf hebben in grote groep zeker de kans om op één of andere manier toch ook deze kinderen te laten spreken, het gevoel te geven dat ook zij ergens terecht kunnen!
Mijn ervaring tijdens het thema Snoezelen: je voelt je super als ook deze kinderen je in vertrouwen nemen!

Mijn explorerende grondhouding:
Ik zoek spontaan contact op met de kleuters. Ik kijk intens naar wat de klassfeer me bied, wat de klas doet met de kleuters. Ik voel ontspanning, maar merk bij sommige kleuters ook spanning op. Ik probeer die kleuters te benaderen.

Leerwens:
Ik wil mezelf ontspannen in dit thema, maar ook een goed gevoel bij de kleuters brengen. Het thema wordt uitgewerkt: hoe kan ik de kleuters laten ontdekken: voelen, horen, proeven, ruiken, kijken. Mijn leerwens is dan ook: zelf die ontdekkingen te beleven om zo op de kleuters in te spelen.

Actieplan:
Ik kijk naar alle kleuters = observeren: wat doen ze graag? Wat vinden ze leuk? Waar worden ze ambetant van?
Ik zoek contact met de kleuters en praat over wat zij voelen, denken, ervaren.
Ik beoordeel mezelf: wat doe ik goed? Wat doe ik niet goed?
Ik hoop alle kleuters te kunnen bereiken, ook de kleuters die eerder afstandelijk zijn.

Leerresultaat:
Deze week heeft me een duidelijk beeld gegeven over de kleuters. Er zijn er heel wat die houden van Snoezelen, die het echt nodig hadden, die ervan genoten. Maar er zijn ook kleuters die er net wilder van werden. Voor mezelf: mijn leerresultaat: ik voelde me zelf ook ontspannen.

Ik merkte dat ik enkele afstandelijke kleuters ook bereikt heb. Het effect van Snoezelen had zowel resultaat op de kleuters als op mezelf. Ontspannen sfeer, een heel ander beeld van de klas, een heel ander gevoel. Ik was rustig en relaxed, ik heb ondervonden dat dit wel heel wat werk vraagt organisatorisch, maar dat je je voldoening eruit haalt.

2 opmerkingen:

  1. Indien je met het leerstramien werkt, ga je veel meer doelgericht gaan weergeven en er ook meer uit leren.
    Leerstramien=mijn vaststelling uit het leerplan WO,mijn leerwens, mijn actie....

    Nu is deze weergave te algemeen, jouw leerproces is veel te weinig concreet weergegeven. Geen weergave van leerplandoelen.
    Tip: enkel weergeven wat je geleerd hebt als kleuteronderwijzer en niet datgene wat je al wist of kon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit heb ik aangevuld in de tekst.

    BeantwoordenVerwijderen