zondag 7 maart 2010

Mens en samenleving




Ik stel vast dat ik belang hecht aan het naleven van afspraken en regels. In de klas zijn deze eveneens nodig. Om regels en normen te hanteren dien ik echter voor mezelf dit verder te onderzoeken. Ik denk aan veiligheid, gezondheid, maar ook aan omgangsvormen, leefregels en afspraken.

Leerplandoelen:
5.10 Kinderen zien in dat er binnen onze samenleving instellingen zijn die de kwaliteit van het samenleven trachten te bevorderen, kleuters kunnen dus ervaren dat ouders, leerkrachten,… waken over de naleving van afspraken, omgangsvormen, leefregels,…

Leerwens:
Ik wil voor mezelf nagaan welke afspraken, omgangsvormen, leefregels belangrijk zijn in de wereld, in de klas, .. om zo mijn doel na te streven.

Actieplan:
Ik maak gebruik van internet om leefregels, omgangsvormen en afspraken op te sporen. Bovendien selecteer ik de belangrijkste hiervan uit (om deze in de klas te kunnen toepassen).

1 opmerking:

  1. Ik stel vast dat ik in de praktijk wel nagegaan ben met welke omgangsregels en afspraken we werken. Deze heb ik zelf ook aangehouden om de klas in redelijk goede banen te kunnen leiden.

    Het internet heb ik niet geraadpleegd.

    Toch merk ik onder samenleving dat het voor mezelf niet slecht zou zijn om tegen volgend jaar wat meer te weten te komen over: mens en samenleving = verschillende culturen.

    Ik stel vast dat ik weinig weet van de verschillende culturen in ons land.

    Leerwens:
    Meer info te weten komen over multiculturele samenleving, er iets over lezen, opzoeken...

    Actieplan:
    Internet hanteren in verband met Kinderrechten, verschillende culturen, uitzoeken hoe je omgaat met verschillende culturen in je klas.

    BeantwoordenVerwijderen