donderdag 18 februari 2010

Mijn explorerende grondhouding: hoe ben ik?




Wanneer ik in de meeste gevallen met iets in contact kom, zal ik dit zeker bekijken maar nog vlugger raad vragen of hulp vragen bij mensen die dat item al onderzocht hebben…

Zoals ik reeds eerder verteld heb, ben ik wat terughoudend voor dieren. Dat kan je aan mijn lichaamstaal dan ook duidelijk zien. Ik zal niet zeggen dat ik van een hond volledig bang ben, maar ik kom er gewoon niet aan. Hetzelfde voor poezen, vogels, konijnen,… Iets weerhoud me duidelijk om er niet aan te komen. Andere dingen/materialen/… waarvoor ik niet moet denken: oei, dat kan bijten, krabben, of weet ik wat.., pak ik vrij snel vast, bekijk ik even, probeer het uit. Toch zal ik zeker en vast bij interesse er wel wat meer gaan over opzoeken. Dit bij familie en vrienden, mijn mentor, buren, boeken, internet. Exploreren met kinderen wil ik wel, maar daar het nu nog vrij nieuws is, hou ik me vaak vast aan een lesvoorbereiding. Ik durf wel af te wijken, maar hou me goed voor ogen, dat ik misschien op dingen niet kan antwoorden. Indien ik dan de kans heb om me er op dat moment uit te praten, zal ik het wel opzoeken en op een later moment op die bepaalde vraag terug ingaan.

Mijn leerwens in mijn explorerende grondhouding is dus vooral:
Veel meer leren ontdekken door mijn zintuigen te gebruiken. Meer kijken en testen, gedetailleerder waarnemen. Wat ik nu al wel inzet : opzoeken van basisvragen en het zien van de gewone dingen, het beantwoorden van de basisvragen, maar dat moet nog beter gaan. Dat moet een niveau hoger liggen! Nu is het nog allemaal veel te veel vanuit de boeken en het internet, ik probeer op voorhand wel dingen uit, maar dat kan beter!

Nog een leerwens is zeker en vast: meer durf ontwikkelen om dieren aan te raken, zodat ik iets zinvol en interessant kan vertellen en laten zien aan en over bepaalde huisdieren..

Actieplan: Ik ga meer moeten kijken naar wat kinderen leuk vinden en leren daar op door te gaan. Zeker en vast: nog meer zelf exploreren en ontdekken i.p.v. internet / boeken. Mezelf evalueren in bepaalde opdrachten: wat ik kan al? Wat kan ik nog niet? Wat doe ik al? Wat doe ik niet? Hoe kan ik mezelf hierin sturen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten