zaterdag 29 mei 2010

Terugblik op dit schooljaar:

Wanneer ik vandaag de opdracht opnieuw lees: Maak een blog WO..., dan merk ik dat mijn leerproces begonnen is, maar nog niet heel duidelijk in de blog zelf weergegeven wordt. Vandaar dat ik hier en daar wat reacties toegevoegd hebt, betreffende mijn explorerende grondhouding, mijn leerwens, mijn actieplannen, mijn leerresultaat.

Als ik even samenvat hoe mijn explorerende grondhouding vandaag is: dan stel ik vast dat:

Ikzelf nog in een leerproces zit. Dat ik nog heel veel werkpunten heb. Dat ik van helemaal geen interesse hebben in, weer uitkom in interesse opwekken, onderzoeken, kortom breder leren kijken.

Vanuit het blad: visie op W.O.:
Leerwens:
- Mezelf meer bezig houden met: ik vraag me af ... /ik zou willen weten of ... /Is het waar dat ...
- Meer openstaan voor contact zoeken met materialen uit mijn omgeving/zoeken naar nuttige info/nuttige materialen die ik kan koppelen aan de W.O.-brillen.
- Nog breder leren kijken naar een onderwerp.
- leren mijn gevoelsindrukken bij een eerste contact met het materiaal spontaan verwoorden.

Actieplan:
- Kijken naar kinderen/kleuters: waar zijn zij mee bezig? Mezelf aansporen om vanuit hun zinnelijkheid zelf ook weer aangezet worden tot exploreren.
- Tip van Jeannine: een boekje bijhouden met daarin de bezigheden van de kleuters: voetbal, verdriet, hobby's, spelletjes,...
- Breed blijven kijken i.f.v. het thema (stageklas), dit koppelen aan wat ik wil, aan wat kleuters willen. Waar laat ik de kleuters in groeien?
- De opbouw van een LVB goed uitschrijven als hulpstuk tot het brengen van een activiteit.

Wat zou mijn leerresultaat dan zijn:
- Als ik dit allemaal zou kunnen, denk ik dat mijn basiscompententies nog sterker zullen worden. Ik wil als onderzoeker en innovator groeien, maar ook als inhoudelijk expert. Het overbrengen van info, vanuit de brillen en vanuit het leerplan, maakt je les veel krachtiger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten