zaterdag 29 mei 2010

Mens en medemens

Hoe heb ik hier vooral naar gekeken tijdens de stageperiode?

Ik heb ondervonden dat pestgedrag en verdriet en geluk bij kleuters heel kort bij elkaar kunnen liggen.

Wat heb ik gezien:
Pestgedrag/ruzie: Als je het tegen de juf zegt, dat komt mijne papa uwe papa pijn doen. (Jelle T.: ik moet dat worstje van u hebben, geef me uw koek,...)

Verdriet en opluchting: voor de ene kleuter verdriet, voor de andere kleuter een opluchting: Gilles: Juf Ann, ik heb het uitgemaakt bij Imke, die zaagt te hard. Imke hoorde dit en begon heel hard te wenen.

Geluk: Kamperen in de klas: 26 kleuters van de 27 mochten van de ouders komen kamperen in de klas. Wanneer Juf Tamara vertelde dat we gingen kamperen hing er nogal een vreugde, maar wat voor hun nog leuker werd:
1) De toestemming van de ouders.
2) Juf Ann komt ook slapen.

Laatste stagenacht/dag: donderdag 20 mei op vrijdag 21 mei 2010:
Het kamperen: geweldig, de kleuters slapen heel goed, Juf Ann = geen kwartier op de nacht. Maar alles voor de kleuters hé!

Nog specialer werd het afsluitmoment: vrijdagnamiddag: het afscheid: Juf Ann die niet meer komt... Een meisje begon te wenen, vervolgens een 2de, nog een 3de, 't ja, dan heb ik maar meegeweend hé... Gilles die zo lief kon zeggen: Juf Ann, ik ga u bij pépé nog wel eens zien hé...

We sluiten af met een groepsknuffel, niet min, 27 kleuters die op u liggen... maar de idee van een gans jaar met 5-6 jarigen om te gaan, afscheid moeten nemen...
Inderdaad: ik heb veel geleerd over kleuters en kan nu echt wel zeggen dat geluk en verdriet kort bij elkaar liggen.

Ik heb dit jaar leren samenwerken met de ouders van de kleuters, thema Moederdag heeft me hiervoor uitgenodigd. Door de aanmoediging van de ouders, de stimulerende woorden van: Juf Ann, dat heb je goed gedaan! of Juf Ann, je moest eens weten wat ons Rosie allemaal vertelt over jou, dat kind is daar echt mee bezig...

Dus concreet: Ik stel vast dat:
- ik mezelf nog beter heb leren kennen: dat ik een steun kan zijn voor iemand, dat ik kan luisteren naar iemand, dat ik dingen wil uitpraten met anderen, dat ik wil samenwerken,
- dat ik naar de kleuters heb leren luisteren (zie bovenstaande punten van verdriet en geluk), naar hun geluk en verdriet, dat ik er met hen concreet over gepraat heb, wat doet dit met jou? Wat vind jij daarvan? Hoe zouden we het kunnen oplossen?...
- dat ouders betrekken in het onderwijs ook belangrijk is in 2 richtingen: 1) relatie ouders - kind - 2) relatie ouders - juf.

Leerwens:
- Dit jaar is het wel goed gegaan om contacten te leggen, om te steunen, om te troosten, om zelf met mijn gezinstoestand te komen tot waar ik nu sta, maar hoop dat dit ook volgend jaar nog mogelijk is. Vandaar dat mijn leerwens opnieuw deze is: hoe ga ik om met nieuwe mensen? Met een nieuwe school? Met verdriet? Met geluk? Met pestgedrag?
- Hoe kan ik ook volgende periodes weer omgaan met de ouders?
- Ook volgend jaar weer opnieuw met nieuwe kleuters deze weg afleggen.

Actieplan:
- gewoon mezelf blijven.
- observeren van een nieuwe school, klas, sfeer,...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten